الثلاثاء 15 يونيو 2021 06:29 صـ
«قضاة الإسكندرية» يكشف تفاصيل محاولة «بلطجية» اقتحام مقر الناديوزير المالية الفرنسي: أجرينا مباحثات لتنفيذ الخط السادس للمترو.. واتفقنا على مشروعات للنقل بالإسكندريةالسيسي يلتقي رئيس هيئة الأركان المشتركة للقوات المسلحة الباكستانيةعلى طريقة إريكسن .. هاري كين يخلع قلوب متابعي مباراة إنجلترا وكرواتياتعرف على الرسوم المتوقعة للسحب والاستعلام عن الرصيد عبر الـATM من أول يوليوتجديد حبس صفوان ثابت وسيد السويركي 45 يوما في «تمويل الإرهاب»سعرها 640 جنيها.. إصدار عملة تذكارية من الفضة بمناسبة نقل المومياوات الملكيةالسيسي يستقبل وزير الاقتصاد الفرنسي ويتفقان على تعزيز الاستثمارات في السوق المصريبعد وصفه الإصلاح الاقتصادى بـ«الفاشل».. وزير المالية ينفعل على النائب أحمد فرغلأول تعليق من خالد أبوبكر عقب التحفظ على جميع محتويات «شقة الزمالك»: «موكلي ابن باشاوات»الإذاعة التونسية توضح وجهة فرجاني ساسي الجديدةيورو 2020.. هدف سترلينج يمنح الأسود الثلاثة انتصارًا استثنائيًا
اليوم الاخباري
  • اليوم الاخباري
  • اليوم الاخباري

رئيس مجلس الإدارة م. إبراهيم الصريدي

صاحب الامتياز د. محمد الصريدي

المدير العام محمود الكيلاني

اليوم الاخباري
اليوم الاخباري
الحوادث

كاميرات «كافيه التجمع» تكشف عن مفاجأة في واقعة طرد الفتيات لارتدائهن «عباءات»

اليوم الاخباري

كشفت مصادر تفاصيل واقعة طرد مجموعة من فتيات في أحد الكافيهات بمنطقة التجمع الخامس، في القاهرة، أعتراضًا علي إرتدائهن العباءة التي تم تداولها علي مواقع التواصل الاجتماعي الفيس بوك.
وقالت المصادر: بانه بالفحص والتواصل مع مالك الكافية المشار إليه نفى ما تم تداوله من إدعاءات، وقدم للأجهزة الأمنية إسطوانة مدمجة عليها تسجيل من كاميرات المراقبة الخاصة بالكافية توضح دخولها لأصدقائها المتواجدين دون إعتراضهن.
وكشف صاحب الكافية بان الفتيات قامان بإنصرافهن دون سداد قيمة طلباتهن وذلك عقب إفتعالهن مشكلة مع مدير الكافية كما أنه فوجىء بقيام إحدهن بالتشهير باسم الكافية عبر موقع التواصل الإجتماعى الفيس بوك.
تم تحرير محضر بالواقعة وجاري عرضه علي النيابة العامة للتحقيق وجاري ضبط الفتيات لسماع أقوالهم في التهم الموجه لهن

كانت دينا حشيش، إحدى الفتيات المتواجدات في الواقعة، عبر حسابها على موقع الفيس بوك: «الواحد كان فاكر إن لسه شهر على خناقة البوركيني والتشنج الطبقي بس أنا افتتحت الموسم بأول قصة أنا وفريق الشغل قررنا نعمل ميتينج مهم في التجمع في كافيه الصبح، حد اقترح كافيه هو كافيه شيشة بسيط بس محدث في شارع التسعين ومكلفين التشطيب ومزودين الأبانوس وعاملين كافيه فكروني بالمحجوب.

وقالت بدأنا الميتينج وكنا 5 بنات كل واحدة فينا شكل البلوند، أنا، محجبات بأشكال مختلفة، مجموعة diverse زي إعلانات Benetton. إحنا تيم كونتنت بنكتب ل١.٧ مليون فولوور وأحلى حاجة فينا اختلافنا لأن بنوصل لكل متابعينا مهما كانت خلفيتهم».

وتابعت: «وبعد ساعتين جت آخر بنت بدموع في عينيها من الإحراج وبتقولنا مش هقدر أحضر الاجتماع مش عايزيني هنا علشان لابسه عباية!!! ودي مش أي واحدة في فريق الكونتنت، أنا بقولها أنا هتبناكي من كتر حبي وإعجابي بيها.

وذكرت حشيش الواقعة، وقالت: «فرحت للمدير قولتله عيب عليك إحنا في ٢٠٢١ وقدمت قوي حوارات الخوف من الاختلاف وبرضو مش هناقشك إن لك دريس كود، حقك ولكن أنا مديريتهم وجايباهم ومتكسفنيش قدامهم إحنا ساعة وماشيين. ولازم السينس إنت شايف ناس محترمة فعادي المكان فاضي أصلًا، يقولي في كاميرات والمدير هيلومني ومش مسموح بعباية ولا نقاب ولا شبشب أنا عمري في حيااتي ما اتطردت من مكان ويوم ما يحصل يبقى في قهوة، وأنا أصلا مابشيش وجريوا ورانا في الشارع علشان ندفع تمن الأكل اللي ملحقناش ناكله وكامل زي ما هو وقولناله خلي مديرك يدفعه بعد المهانة دي. تطردني وأنا باكل وتقولي إدفعي».

وأكملت: «كلنا وقفنا مع صاحبتنا وساندنا اختيارها في لبسها ومشينا ورحنا Casper &Gambinis اللي هو أشيك وأنضف وأغلى ولا إنسان بصلنا، ده Sachi وCrimson بشوف فيهم محجبات.. مش عايزة أفاجئ hookah بس أنتم بتوع شيشة مش بار ولا club فمشكلتك مع اللبس غير مفهومة ودي آخرت الإحداث. أتمنى من مدير Hookah إن تشوفوا دكتور ممكن يساعدكم في حل مشاكلكم النفسية، العلاج النفسي مش عيب ده بينور وبيساعدنا نتقبل.. أما بالنسبة لمشكلتكم في الـmarketing والـ brand development».

وضمن التعليقات، كشفت حشيش عن رسالة وصلت لها من الكافيه عبر حسابها على إنستجرام، جاء فيها إن الكافيه يحترم كافة الفتيات، وإن فريق العمل الخاص بحشيش تواجد لأكثر من ساعتين قبل الواقعة.

طرد الفتيات دينا حشيش
  • iTradeAuto
  • iTradeAuto
  • iTradeAuto
  • iTradeAuto
  • iTradeAuto